Din ultimative tjekliste: Sådan holder du det perfekte babyshower

Et babyshower er en nyere tradition, der har vundet indpas i den vestlige verden. Selve ritualet bag at fejre nyheden om, at ens tætteste venter sin første eller næste lille purk, stammer tilbage fra 1800-tallet. Så fænomenet er langt fra ukendt i historiebøgerne. Brug vores tjekliste, når du skal forberede dit næste babyshower. 

Et babyshower kan eksistere i mange forskellige former. Derfor bør du huske, at det eneste rigtige svar, der er på et succesfuldt babyshower er, at hovedpersonens nærmeste får lov at arrangere programmet. Tag derfor vores råd som en rettesnor for at komme i mål med festlighederne.

Hvad er et babyshower?

Den amerikanske tradition er blevet en fast bestanddel, når det gælder at ære kommende mødre og deres lille ny. Arrangementet drejer sig om at overøse hovedpersonen med babyudstyr, mamagaver og lykønskninger. Få et indblik i, hvad der bør være af vådt og tørt, udsmykning og underholdningsaktiviteter. Alle ved, at der er flere udgifter forbundet med at klargøre modtagelsen af en lille ny, hvorfor gaverne er en håndsrækning til de nybagte forældre.

Planlægning af et babyshower: De første faser før dagen

Du kan næsten ikke gå galt i byen ved at kigge med i vores guide, der sørger for, at du har de bedste forudsætninger for at levere et verdensklassebabyshower, som den vordende mor sent vil glemme.

Afhold gerne et planlægningsmøde med de 2 til 4 tætteste personer på hovedpersonen. Der kan være mange behov og hensyn, som du skal tage højde for, hvorfor det kan være rart at drøfte temaer, udsmykning og aktiviteter på forhånd med andre, der kender hovedpersonen.

Surprise-party eller en invitation til den gravide?

Der er diverse faser, som I skal koordinere, når babyshoweret skal afholdes. Du kan med fordel starte processen med at vurdere, om festplanlægningen skal foregå i al hemmelighed. Et surpriseparty set-up vil kræve, at du allierer dig med faren til barnet eller moderen. På den måde er du sikret, at hovedpersonen er hjemme, når det går løs. Hvis babyshower afholdes for en gravid, der ikke er fan af overraskelser, så anbefaler vi, at du informerer hende om dagen. Hovedpersonen skal naturligvis have en god oplevelse. Send en fin invitation med posten, så hun ved, hvad der er i vente.

Fastsættelse af dato og tidspunkt

Når du skal fastlægge en dato, så bør du alliere dig med de vigtigste mennesker omkring hovedpersonen. Arranger flere datoer med dem, så du har flere muligheder at gå med, når resten af selskabet forhøres. Det kan være en udfordring at ramme en dato i hovedpersonens trimester, hvor alle kan deltage. Opret eventuelt en online afstemning på Facebook.

Hvem skal på gæstelisten?

Du kan invitere dem, som du ønsker. Det afhænger meget af de respektive hovedpersoner, når det gælder om at finde frem til det rette klientel. Mange foretrækker at gøre det til en ren tøse-fest, mens andre ønsker at barnets far, samt kammerater kan deltage.
Tag udgangspunkt i vores gæsteliste, og tilpas den til dit arrangement:

Traditionelt:

  • Vordende mor
  • Den kommende mormor
  • Den kommende farmor
  • Søstre
  • Svigerinder
  • Den bedste veninde
  • Den tætte omgangskreds af veninder

Eventuelt:

  • Faderen til barnet
  • Den kommende morfar
  • Den kommende farfar
  • Brødre
  • Svoger
  • Din bedste ven
  • Den tætte omgangskreds af venner

Fastsæt den optimale lokation

Hvilke udskejelser har du på tegnebrættet? Det er et spørgsmål, du bør stille dig selv, når du skal udvælge den rette lokation. Normen er, at der bliver afholdt babyshower i de kommende forældres hjem, da det for den gravide er rart at opholde sig i hjemlige omgivelser.

Dog behøver et babyshower ikke at følge de traditionelle tjeklister. En fordel ved at trække arrangementet væk fra den gravides hjemmebase er, at du sørger for ikke at være afhængig af, at du skal have hende ud af huset for at pynte op eller klargøre aktiviteter.

Ligeledes sikrer du, at hun ikke føler, at festen kræver en kæmpe oprydning efterfølgende.

Planlægning af et babyshower: De sidste faser før dagen

Når du har mange af de praktiske elementer på plads, så kan du bevæge dig mod flere underholdende aspekter i planlægningsprocessen. Vurdér hvilke inddragende aktiviteter, imponerende udsmykning og smagfulde madoplevelser, der vil glæde hovedpersonen.

Legeaktiviteter til et babyshower

Det er blevet populært med tiden at sørge for, at hovedpersonen og gæsterne får et godt grin med hjem.
Herunder kan du udvælge de aktiviteter, som du mener at både hovedpersonen og gæsterne vil være vilde med:

  • En photobooth: Hovedpersonen kan varme sig på billederne i de nye tider, der venter
  • En quiz: Test hovedpersonens viden om bleskift, gråd og børnepasning
  • Giv barnet mad: En person sidder på en stol med bind for øjnene, en anden mader personen ved at stå bag personen. Dyst mod hinanden, og den første til at spise, har vundet.
  • Bund eller resten i håret: Anskaf sutteflasker, og fyld dem med alkoholfri væske. Sæt en timer, og dem der ikke når at drikke indholdet, får en konsekvens fra hovedpersonen.
  • Gæt mavestørrelsen: Lad hver enkelt gæst klippe et stykke garn, hvorefter de måler garnstykkerne på maven.
  • Bleskift: Medbring promillebriller til festen, og anvend det til at dyste mod hinanden i bleskift. Oplev bleskift, som det bliver i nattens mørke.
  • Gæt en lort: Den karakteristiske ble leg hvor gæsterne gætter hvilken chokoladevariant, der er smurt ovenpå bleen.

Udsmykning til babyshower

Det er nemmere at finde pynt, hvis forældrene har afsløret kønnet inden, da du kan gå med traditionel pynt i lyserød eller lyseblå.

Dog kender ikke alle kønnet, hvorfor du kan anvende neutrale farver som grøn, beige, brun, hvid eller sort. Nedenstående er ikke en udtømmende liste:

  • Bordpynt
  • Balloner
  • Dug
  • Gaveposer
  • Bordkort
  • Servietter
  • Indbydelser
  • Guirlander og bannere
  • Kagepynt
  • Accessoires til aktiviteterne
  • Papkrus og paptallerkner

Forsød den sidste ventetid

Traditionelt får man lavet en i iøjnefaldende babyshowerkage, der passer til festens tema.

Det kan give et indbydende udtryk sammen med udsmykningen.

Hvis den gravide er glad for – og måske savner – farverige drinks? Så lav alkoholfrie drinks med pynt.

Lad dig inspirere af madretterne nedenfor:

  • Småretter: Grøntsagsstave m. dip, dadler m. bacon, mini sandwich eller tapas
  • Frisk frugt: Lav fine kreationer med frugter
  • Slik: Bland selv-slik bord med slik i farver tilpassende festens tema
  • Kage: Småkager, kiks, cupcakes, moussekage

Andre populære artikler

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *